• Welkom
  • Team
  • Schoolgids
  • Leader in Me
  • Anders organiseren 2021-2022
  • Vacatures
  • leerling- en oudertevredenheid
  • Schooljaarplan
  • Schoollied
  • Leerlingenraad
  • Identiteit
  • Vreedzame school
  • Historie
  • Ondersteuningsprofiel
  • ondersteuningsroute
  • Veiligheid
  • Bestuur
  • Kind aanmelden
  • Schooltijden en vakantie
  • Opvang
  • Verlof
  • Kwieb-app
  • Rapportfolio
  • Info groep 1
  • Snappet
  • Gezonde lunch
  • Traktaties
  • Ouderwerkgroep
  • MR
  • Hoofdluis
  • Parochie
  • toestemming beeldmateriaal en media
  • Westfriese Folklore
  • Corona maatregelen
  • Groep 1a
  • Groep 1b
  • Groep 2-3a
  • Groep 2-3b
  • Groep 2-3c
  • Groep 4a
  • Groep 4b
  • Groep 5
  • Groep 5-6
  • Groep 6
  • Groep 7a
  • Groep 7b
  • Groep 8a
  • Groep 8b
  • Archief
  • Algemeen

 

Belangrijke vragen over anders organiseren:

 

Vorig schooljaar hebben wij een aantal informatiebijeenkomsten gehouden over de invoering van anders organiseren. We hebben veel ouders gezien en gesproken en dat was heel waardevol. Omdat we dit schooljaar weer veel nieuwe ouders mogen verwelkomen en vorig jaar niet alle ouders in de gelegenheid waren de informatiebijeenkomsten te bezoeken, hebben wij samen met de MR de belangrijkste vragen van ouders op een rijtje gezet. We hopen zo dat vragen die bij u spelen rondom 'anders organiseren' worden beantwoord.

 

Wat zijn de voordelen van anders organiseren?

Anders organiseren daagt ons uit om samen te werken en te leren van elkaar. Door de samenwerking en andere organisatie kunnen we gerichter instructieniveaus aanbieden, gecombineerd met zelfstandige werkmomenten. Dit doen we door regelmatig groepsdoorbrekend les te geven. Leerlingen sluiten dan aan bij de instructie die ze nodig hebben. Het zelfstandig werken wordt begeleid op maat. Leerlingen ervaren meer succeservaringen omdat de instructie beter aansluit bij wat ze nodig hebben.

 

Hoe komt nu de dag van mijn kind eruit te zien?

Wij hebben gekozen voor een geleidelijke invoering en dat betekent dat de dagindeling dit jaar voor een groot deel blijft zoals u gewend bent.  De basisgroep, of de oude ‘klas’ blijft voorlopig nog bestaan. Wel spreken we van bouwen: een onderbouw (groep 1, 2 en 3), een middenbouw (groep 4,5 en 6) en de bovenbouw (groep 7 en 8). Binnen deze bouw worden de verschillende groepjes gevormd. Gezamenlijke lunches, buiten spelen en een deel van de vakken wordt nog steeds in de basisgroep gegeven. 

Tijdens het werken in groepen zullen de kinderen wisselen van klaslokaal of op de gang aan het werk zijn. Elke groep heeft een vaste begeleider. Deze leerkracht begeleidt een bepaald niveau. De samenstelling van de groepjes kan per vak wisselen: een kind kan in het ene vak wat sterker zijn dan in het andere. Ook de begeleidende leerkrachten kunnen per vak wisselen. Uw kind zal gedurende  een dag dus door meerdere leerkrachten begeleid worden.

 

Hoe verschilt “anders organiseren” van Jenaplanonderwijs? 

Bij Jenaplanonderwijs werken leerlingen van verschillende leeftijden in dezelfde stamgroep. Bij groepsdoorbrekend werken is de basisgroep of stamgroep niet bewust een samenstelling van meerdere leeftijden. Ook is bij Jenaplanonderwijs het uitgangspunt om leerlingen van verschillende leeftijden in  één groep te laten samenwerken. In onze werkwijze is ervoor gekozen om zowel in instructiegroepen als door elkaar te werken. 

 

Biedt dit systeem voor kinderen voldoende structuur?

De structuur blijft een basis voor onze organisatie, alleen gaat de rol van de leerling hierin sterker worden.  In een klassikale structuur zie je leerlingen vaker afhaken of gefrustreerd raken als ze moeten wachten of als het te snel gaat. De betrokkenheid wordt hoger als ze dingen doen die zinvol zijn en passen in hun leerontwikkeling. Zelfredzaamheid en zelfdiscipline groeien dan. 

 

Wie wordt mijn aanspreekpunt als ouder van een leerling?

Het aanspreekpunt voor uw kind is altijd de leerkracht of de leerkrachten van de basisgroep van uw kind.

 

Wordt er bij de indelingen in instructiegroepen naast het leerniveau ook gekeken naar sociaal-emotionele ontwikkeling? 

Als leerlingen in verschillende samenstellingen zelfstandig werken of samenwerken is hun sociale en emotionele ontwikkeling een factor die meespeelt. Het is belangrijk dat zelfstandigheid,  samenwerken, plannen, doorzetten e.d. past bij het niveau dat de leerling aankan of wat hij al bijna kan en juist leert dat stapje te maken. 

Door goed te observeren en in gesprek te blijven met leerlingen, juist ook over hun sociale vaardigheden en werkhouding blijven we dat monitoren en aanpassen in de indeling.


Hoe vaak is er een evaluatie van het niveau van mijn kind?

Leerkrachten en leerlingen gaan regelmatig in gesprek over de eigen ontwikkeling van het kind.  Evaluatie met ouder en leerling gebeurt tenminste twee keer per jaar en vaker als de behoefte bestaat bij leerkracht of ouder. 

 

Wat gebeurt er met de combigroepen 2-3 en 5-6 de komende jaren?

Het vormen van nieuwe basisgroepen gebeurt vaker omdat we nu in aparte teams samenwerken. Een basisgroep kan nooit bij twee teams horen. Omdat we in teams werken met een onder-midden-en bovenbouw zal de splitsing daar dus plaatsvinden. 

Onze inschatting en de ervaring van scholen die ons voorgingen is dat dit in de nieuwe vorm wordt ondervangen omdat ze zeer regelmatig in andere samenstellingen samen werken en leren. Hun sociale netwerk en de persoonlijke voorkeuren in vriendschap en spel krijgen een bredere keus. 

 

Komt deze ontwikkeling voort uit het lerarentekort?

Er zijn scholen die deze manier van werken hebben ingevoerd om het lerarentekort en vervanging het hoofd te bieden. Dit was niet onze motivatie. 

Dat neemt niet weg dat er door deze manier van werken wel meer mogelijkheden ontstaan waarin kortdurend verzuim van leerkrachten kan worden opgevangen. 

Een tweede voordeel is dat je hiermee gemotiveerde innovatieve leerkrachten kunt aantrekken binnen een bestuur. Scholen met een vernieuwde opzet trekken ook stagiaires aan die deze vernieuwingen willen vormgeven. In de toekomst hopen we hiermee nieuwe collega’s te werven.

Nieuws

Overzicht vrije dagen en vakanties 2022-2023

Meer

Gratis voorstellingen voor kinderen op het strand van Petten en Callantsoog

Meer

Boetseren met kunstenaar

Meer

Eerste schooldag

Meer

Kidsrun en Schager Wijkenlopen

Meer

Meer nieuws

Agenda

Kidsrun

09 mei 2022

Studiedag

29 juni 2022

Zomervakantie

16 juli 2022

Herfstvakantie

15 oktober 2022

Studiedag, leerlingen vrij

24 oktober 2022

Meer agenda

Agenda

  • 09 mei
  • 29 juni
  • 16 juli
  • 15 oktober

Contact

Aloysius Schagen
Langestraat 3
1741 HB Schagen
t: 0224-850384

Routeplanner

Delen

Aloysiusschool

Team
Sarkon
Historie
Identiteit
 

Adres

St. Aloysiusschool
Langestraat 3
1741 HB Schagen
0224 850384

 

Locatie

Ouders

Schoolgids
Opvang
MR
Schoolvakanties
Links
Kind aanmelden

 

Stuur een bericht

 

Copyright 2022 - Aloysius Schagen
Inloggen | Ziber Education - Gespreksplanner voor onderwijs | Ziber - PSD naar html | Design by TADA! vormgeving en fotografie