Belangrijke vragen over anders organiseren:
Wat zijn de voordelen van anders organiseren?Anders organiseren daagt ons uit om samen te werken en te leren van elkaar. Door de samenwerking en andere organisatie kunnen we gerichter instructieniveaus aanbieden, gecombineerd met zelfstandige werkmomenten. Dit doen we door regelmatig groepsdoorbrekend les te geven. Leerlingen sluiten dan aan bij de instructie die ze nodig hebben. Het zelfstandig werken wordt begeleid op maat. Leerlingen ervaren meer succeservaringen omdat de instructie beter aansluit bij wat ze nodig hebben.
Hoe komt nu de dag van mijn kind eruit te zien?Wij hebben gekozen voor een geleidelijke invoering en dat betekent dat de dagindeling dit jaar voor een groot deel blijft zoals u gewend bent. De basisgroep, of de oude ‘klas’ blijft voorlopig nog bestaan. Wel spreken we van bouwen: een onderbouw (groep 1, 2 en 3), een middenbouw (groep 4,5 en 6) en de bovenbouw (groep 7 en 8). Binnen deze bouw worden de verschillende groepjes gevormd. Gezamenlijke lunches, buiten spelen en een deel van de vakken wordt nog steeds in de basisgroep gegeven. Tijdens het werken in groepen zullen de kinderen wisselen van klaslokaal of op de gang aan het werk zijn. Elke groep heeft een vaste begeleider. Deze leerkracht begeleidt een bepaald niveau. De samenstelling van de groepjes kan per vak wisselen: een kind kan in het ene vak wat sterker zijn dan in het andere. Ook de begeleidende leerkrachten kunnen per vak wisselen. Uw kind zal gedurende een dag dus door meerdere leerkrachten begeleid worden.
Hoe verschilt “anders organiseren” van Jenaplanonderwijs?Bij Jenaplanonderwijs werken leerlingen van verschillende leeftijden in dezelfde stamgroep. Bij groepsdoorbrekend werken is de basisgroep of stamgroep niet bewust een samenstelling van meerdere leeftijden. Ook is bij Jenaplanonderwijs het uitgangspunt om leerlingen van verschillende leeftijden in één groep te laten samenwerken. In onze werkwijze is ervoor gekozen om zowel in instructiegroepen als door elkaar te werken.
Biedt dit systeem voor kinderen voldoende structuur?De structuur blijft een basis voor onze organisatie, alleen gaat de rol van de leerling hierin sterker worden. In een klassikale structuur zie je leerlingen vaker afhaken of gefrustreerd raken als ze moeten wachten of als het te snel gaat. De betrokkenheid wordt hoger als ze dingen doen die zinvol zijn en passen in hun leerontwikkeling. Zelfredzaamheid en zelfdiscipline groeien dan.
Wie wordt mijn aanspreekpunt als ouder van een leerling?Het aanspreekpunt voor uw kind is altijd de leerkracht of de leerkrachten van de basisgroep van uw kind.
Wordt er bij de indelingen in instructiegroepen naast het leerniveau ook gekeken naar sociaal-emotionele ontwikkeling?Als leerlingen in verschillende samenstellingen zelfstandig werken of samenwerken is hun sociale en emotionele ontwikkeling een factor die meespeelt. Het is belangrijk dat zelfstandigheid, samenwerken, plannen, doorzetten e.d. past bij het niveau dat de leerling aankan of wat hij al bijna kan en juist leert dat stapje te maken. Door goed te observeren en in gesprek te blijven met leerlingen, juist ook over hun sociale vaardigheden en werkhouding blijven we dat monitoren en aanpassen in de indeling.
|
Nieuws |
![]() | ![]() |
Agenda |
![]() | ![]() |
Delen |
![]() | ![]() |
AloysiusschoolAdresSt. Aloysiusschool
Locatie | Ouders[noImage|NL|link;DWNLD;direct;98282|nvt|Schoolgids] Stuur een bericht
|