• Welkom
  • Aloysius 100 jaar
  • Team
  • Identiteit
  • Schoolgids
  • Schooljaarplan 2024-2025
  • Tevredenheid
  • Leader in Me
  • Leerlingenraad
  • Schoollied
  • Veiligheid
  • Ondersteuningsprofiel
  • Ondersteuningsroute
  • Bestuur
  • Kind aanmelden
  • Schooltijden en vakantie
  • Verlof en absentie
  • Parkeren rond de school
  • Gezonde lunch
  • Traktaties
  • Hoofdluis
  • GGD
  • Ouderwerkgroep
  • MR
  • Kwieb-app
  • Rapportfolio
  • Snappet
  • Info groep 1
  • Westfriese Folklore
  • Protocol mobiele telefoons en devices
  • Klachtenregeling Sarkon
  • Team Onderbouw
  • Team Middenbouw
  • Team Bovenbouw
  • Ondersteuning

Om leerlingen voor te bereiden op hun toekomst is het belangrijk dat zij levensvaardigheden ontwikkelen. Deze levensvaardigheden helpen leerlingen hun eigen regie te nemen op hun persoonlijke levensweg. Onze school werkt hierbij  volgens ‘Leader in Me’.

Speciaal voor het onderwijs is door de Amerikaan  Franklin Covey ‘Leader in Me’ ontwikkeld, een proces voor scholen. Dit schoolproces spreekt kinderen aan op hun talenten en betrokkenheid en leert hen spelenderwijs principes voor persoonlijke effectiviteit en samenwerking. De zeven eigenschappen bleken zeer effectief toepasbaar voor iedereen die zichzelf wil ontwikkelen en/of zijn relaties met anderen wil versterken.

De theorie achter de zeven eigenschappen is zo simpel en krachtig dat het zich makkelijk laat vertalen naar ‘zelf-leiderschap’. Zowel op het niveau van volwassenen, maar ook, op speelse wijze, op het niveau van kinderen. En zo ontstond “Leader in Me”, een proces op scholen voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Uitgangspunt van Leader in Me is dat je de invloed op je leven wel kunt vergroten door (zelf-)leiderschap, ook al is de wereld niet maakbaar. Het gaat erom leerlingen die gewoonten mee te geven die hen helpen zichzelf te ontwikkelen. 

 

1. Ik ben proactief; ik kan kiezen en neem verantwoordelijkheid voor mijn keuzes.

2. Ik begin met het einddoel voor ogen; ik heb in gedachte waar ik naartoe wil.

3. Ik doe belangrijke dingen eerst; ik weet waar ik mee begin.

4. Ik denk win-win; niet alleen ik, niet alleen jij, maar beter voor ons allebei.

5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden; ik luister met mijn oren, mijn ogen en mijn hart.

6. Creëer synergie; samen kunnen we meer dan alleen.

7. Houd de zaag scherp; ik zorg goed voor mezelf, balans voelt het best.

 

De zeven gewoonten helpen de leerlingen: 

  • om – op basis van keuzemogelijkheden en argumentatie – zelf verantwoorde beslissingen te nemen 
  • om tijd zinvol te besteden
  • om bewust te worden van eigen zijn en kunnen; elkaar te begrijpen en relaties op te bouwen en te onderhouden 
  • om de kracht van samenwerken te ontdekken en te gebruiken

Laatste nieuws

Oproep luizenwerkgroep

Meer

Meer nieuws

Agenda

Studiedag

24 juni 2025

Boekenmarkt

04 juli 2025

Laatste schooldag

11 juli 2025

Zomervakantie

12 juli 2025

Herfstvakantie

18 oktober 2025

Meer agenda

Contactgegevens

Aloysius Schagen
Langestraat 3
1741 HB Schagen
t: 0224-850384

Routeplanner

Aloysiusschool

Team
Historie
Identiteit
Sarkon

Langestraat 3
1741 HB Schagen


0224 850384
administratie.aloysius@sarkon.nl

 

Directie 

Jacky Slijkhuis
Mariëlle Sprenkeling
 

Directie_Jacky&Marielle

 

 

Locatie

Reactieformulier

 

 

Copyright 2025 - Aloysius Schagen
Inloggen