• Welkom
  • Team
  • Schoolgids
  • Leader in Me
  • Anders organiseren 2021-2022
  • Vacatures
  • leerling- en oudertevredenheid
  • Schooljaarplan
  • Schoollied
  • Leerlingenraad
  • Identiteit
  • Vreedzame school
  • Historie
  • Ondersteuningsprofiel
  • ondersteuningsroute
  • Veiligheid
  • Bestuur
  • Corona maatregelen
  • Kind aanmelden
  • Schooltijden en vakantie
  • Opvang
  • Verlof
  • Kwieb-app
  • Info groep 1
  • Snappet
  • Gezonde lunch
  • Traktaties
  • Ouderwerkgroep
  • MR
  • Hoofdluis
  • Parochie
  • toestemming beeldmateriaal en media
  • Westfriese Folklore
  • Groep 1a
  • Groep 1b
  • Groep 2-3a
  • Groep 2-3b
  • Groep 2-3c
  • Groep 4a
  • Groep 4b
  • Groep 5
  • Groep 5-6
  • Groep 6
  • Groep 7a
  • Groep 7b
  • Groep 8a
  • Groep 8b
  • Archief
  • Algemeen

Om leerlingen voor te bereiden op hun toekomst is het belangrijk dat zij levensvaardigheden ontwikkelen. Deze levensvaardigheden helpen leerlingen hun eigen regie te nemen op hun persoonlijke levensweg. Onze school werkt hierbij  volgens ‘Leader in Me’.

Speciaal voor het onderwijs is door de Amerikaan  Franklin Covey ‘Leader in Me’ ontwikkeld, een proces voor scholen. Dit schoolproces spreekt kinderen aan op hun talenten en betrokkenheid en leert hen spelenderwijs principes voor persoonlijke effectiviteit en samenwerking. De zeven eigenschappen, oorspronkelijk bedoeld voor leidinggevenden, bleken zeer effectief toepasbaar voor iedereen die zichzelf wil ontwikkelen en/of zijn relaties met anderen wil versterken.

De theorie achter de zeven eigenschappen is zo simpel en krachtig dat het zich makkelijk laat vertalen naar ‘zelf-leiderschap’. Zowel op het niveau van volwassenen, maar ook, veel speelser natuurlijk, op het niveau van kinderen. En zo ontstond “Leader in Me”, een proces op scholen voor kinderen in de basisschoolleeftijd! Uitgangspunt van Leader in Me, is dat je de invloed op je leven wel kunt vergroten door (zelf-)leiderschap, ook al is de wereld niet maakbaar. Het gaat erom leerlingen die gewoonten mee te geven die hen helpen zichzelf te ontwikkelen. Die gewoonten zijn de zeven eigenschappen van Stephen Covey:

 

  1. Ik ben proactief. ( ik kan kiezen en neem mijn verantwoordelijkheid voor mijn keuzes) 
  2. Ik begin met het eind in gedachten. (ik heb een doel voor ogen) 
  3. Ik doe belangrijke dingen eerst. (eerste werken dan spelen) 
  4. Ik denk win-win. (niet alleen ik, niet alleen jij, maar beter voor ons allebei) 
  5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden. ( ik luister niet alleen maar ook vooral met mijn ogen en mijn hart om jou te begrijpen) 
  6. Creëer synergie. (samen kunnen we meer dan alleen) 
  7. Houd de zaag scherp. ( ik zorg goed voor mijn lichaam, geest en ziel) 


De zeven gewoonten helpen de leerlingen: 

  • om – op basis van keuzemogelijkheden en argumentatie – zelf verantwoorde beslissingen te nemen 
  • om tijd zinvol te besteden
  • om bewust te worden van eigen zijn en kunnen; elkaar te begrijpen en relaties op te bouwen en te onderhouden 
  • om de kracht van samenwerken te ontdekken en te gebruiken


 

Nieuws

Kidsrun en Schager Wijkenlopen

Meer

Paarse Vrijdag

Meer

Uitvindingen

Meer

Het beste idee van de Aloysius

Meer

Begrijpend lezen Sinterklaas

Meer

Meer nieuws

Agenda

Kidsrun

09 mei 2022

Tweede Pinksterdag

06 juni 2022

Studiedag

29 juni 2022

Zomervakantie

16 juli 2022

Agenda

  • 09 mei
  • 06 juni
  • 29 juni
  • 16 juli

Contact

Aloysius Schagen
Langestraat 3
1741 HB Schagen
t: 0224-850384

Routeplanner

Delen

Aloysiusschool

Team
Sarkon
Historie
Identiteit
 

Adres

St. Aloysiusschool
Langestraat 3
1741 HB Schagen
0224 850384

 

Locatie

Ouders

Schoolgids
Opvang
MR
Schoolvakanties
Links
Kind aanmelden

 

Stuur een bericht

 

Copyright 2022 - Aloysius Schagen
Inloggen | Ziber Education - Gespreksplanner voor onderwijs | Ziber - PSD naar html | Design by TADA! vormgeving en fotografie