• Welkom
  • Aloysius 100 jaar
  • Team
  • Schoolgids
  • Leader in Me
  • Anders organiseren
  • Tevredenheidsonderzoek
  • Schooljaarplan
  • Schoollied
  • Leerlingenraad
  • Identiteit
  • Ondersteuningsprofiel
  • Ondersteuningsroute
  • Veiligheid
  • Bestuur
  • Kind aanmelden
  • Schooltijden en vakantie
  • Opvang
  • Parkeren rond de school
  • Verlof
  • Kwieb-app
  • Rapportfolio
  • Info groep 1
  • Snappet
  • Gezonde lunch
  • Traktaties
  • Ouderwerkgroep
  • MR
  • Hoofdluis
  • Parochie
  • toestemming beeldmateriaal en media
  • Westfriese Folklore
  • team onderbouw
  • team middenbouw
  • team bovenbouw
  • ondersteuning
  • Archief

Om leerlingen voor te bereiden op hun toekomst is het belangrijk dat zij levensvaardigheden ontwikkelen. Deze levensvaardigheden helpen leerlingen hun eigen regie te nemen op hun persoonlijke levensweg. Onze school werkt hierbij  volgens ‘Leader in Me’.

Speciaal voor het onderwijs is door de Amerikaan  Franklin Covey ‘Leader in Me’ ontwikkeld, een proces voor scholen. Dit schoolproces spreekt kinderen aan op hun talenten en betrokkenheid en leert hen spelenderwijs principes voor persoonlijke effectiviteit en samenwerking. De zeven eigenschappen, oorspronkelijk bedoeld voor leidinggevenden, bleken zeer effectief toepasbaar voor iedereen die zichzelf wil ontwikkelen en/of zijn relaties met anderen wil versterken.

De theorie achter de zeven eigenschappen is zo simpel en krachtig dat het zich makkelijk laat vertalen naar ‘zelf-leiderschap’. Zowel op het niveau van volwassenen, maar ook, veel speelser natuurlijk, op het niveau van kinderen. En zo ontstond “Leader in Me”, een proces op scholen voor kinderen in de basisschoolleeftijd! Uitgangspunt van Leader in Me, is dat je de invloed op je leven wel kunt vergroten door (zelf-)leiderschap, ook al is de wereld niet maakbaar. Het gaat erom leerlingen die gewoonten mee te geven die hen helpen zichzelf te ontwikkelen. Die gewoonten zijn de zeven eigenschappen van Stephen Covey:

 

  1. Ik ben proactief. ( ik kan kiezen en neem mijn verantwoordelijkheid voor mijn keuzes) 
  2. Ik begin met het eind in gedachten. (ik heb een doel voor ogen) 
  3. Ik doe belangrijke dingen eerst. (eerste werken dan spelen) 
  4. Ik denk win-win. (niet alleen ik, niet alleen jij, maar beter voor ons allebei) 
  5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden. ( ik luister niet alleen maar ook vooral met mijn ogen en mijn hart om jou te begrijpen) 
  6. Creëer synergie. (samen kunnen we meer dan alleen) 
  7. Houd de zaag scherp. ( ik zorg goed voor mijn lichaam, geest en ziel) 


De zeven gewoonten helpen de leerlingen: 

  • om – op basis van keuzemogelijkheden en argumentatie – zelf verantwoorde beslissingen te nemen 
  • om tijd zinvol te besteden
  • om bewust te worden van eigen zijn en kunnen; elkaar te begrijpen en relaties op te bouwen en te onderhouden 
  • om de kracht van samenwerken te ontdekken en te gebruiken


 

Nieuws

Interview met Ellen van de Wateringen-Dane

Meer

Grandioze opening 100 jarig jubileumjaar Aloysiusschool

Meer

Meer nieuws

Agenda

Herfstvakantie

23 oktober 2023

Studiedag

30 oktober 2023

kerstvakantie

25 december 2023

Studiedag

24 januari 2024

Studiedag

16 februari 2024

Meer agenda

Agenda

  • 23 oktober
  • 30 oktober
  • 25 december
  • 24 januari

Contact

Aloysius Schagen
Langestraat 3
1741 HB Schagen
t: 0224-850384

Routeplanner

Delen

Aloysiusschool

Team
Sarkon
Historie
Identiteit
 

Adres

St. Aloysiusschool
Langestraat 3
1741 HB Schagen
0224 850384

 

Locatie

Ouders

[noImage|NL|link;DWNLD;direct;98282|nvt|Schoolgids]
Opvang
MR
Schoolvakanties
Links
Kind aanmelden

 

Stuur een bericht

 

Copyright 2023 - Aloysius Schagen
Inloggen | Design by TADA! vormgeving en fotografie