• Welkom
  • Aloysius 100 jaar
  • Team
  • Schoolgids
  • Leader in Me
  • Anders organiseren
  • Vacatures
  • tevredenheidsonderzoek
  • Schooljaarplan
  • Schoollied
  • Leerlingenraad
  • Identiteit
  • Ondersteuningsprofiel
  • ondersteuningsroute
  • Veiligheid
  • Bestuur
  • Kind aanmelden
  • Schooltijden en vakantie
  • Opvang
  • Parkeren rond de school
  • Verlof
  • Kwieb-app
  • Rapportfolio
  • Info groep 1
  • Snappet
  • Gezonde lunch
  • Traktaties
  • Ouderwerkgroep
  • MR
  • Hoofdluis
  • Parochie
  • toestemming beeldmateriaal en media
  • Westfriese Folklore
  • Corona maatregelen
  • team onderbouw
  • team middenbouw
  • team bovenbouw
  • ondersteuning
  • Archief
  • Algemeen

Welkom bij groep 1 en 2

U krijgt deze informatie zodat u inzicht krijgt in de manier van werken in de kleutergroepen. 

 

Spelen, ontdekken en leren binnen de thema’s

Kleuters moeten spelen! Het kind in de kleuterfase ontwikkelt zich op een geheel eigen manier. Het spelenderwijs leren neemt hierbij een belangrijke plaats in. Binnen spel en in de kring komen alle ontwikkelingslijnen (taal, rekenen, motoriek, sociaal-emotioneel) samen. Daarom werken wij met thema's die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. We zorgen voor een rijke leeromgeving door het inrichten van steeds wisselende uitdagende speelhoeken en plekken.

Bij elk thema richten we samen met de kinderen een themahoek in. Hiervoor wordt er met de kinderen besproken wat voor spullen/ speelgoed we daarvoor nodig hebben. Dit mag dan meegenomen worden naar school.

 

Wij werken aan de hand van thema’s. De volgende elementen komen ieder thema terug:

Start thema; 

  • Een startactiviteit  zoals een toneelstuk, een uitje, oid. om het thema te introduceren.

  • Samen een woordveld maken om te kijken wat de kinderen al weten over het thema en wat we nog willen onderzoeken.

  • Samen een lijst opstellen voor de materialen en spullen, die passen bij het thema/rollenspel, en deze van thuis meenemen (voorzien van naam)

  • Met de kinderen de themahoek inrichten.

  • Gasten  uitnodigen die iets over het thema kunnen vertellen/laten zien of een uitstapje regelen waarbij we de echte wereld instappen.

 

Binnen het thema en het spel komen alle verschillende ontwikkelingsgebieden aan bod, onder andere: 

  • Sociaal-emotionele activiteiten

  • Rekenen: cijferkennis, meten, wegen, tellen, tijd, vergelijken.

  • Taal: voorlezen, taalspelletjes, versjes, rijmen, lettergrepen verdelen.

  • Muziek: liedjes, instrumenten, ritme. Tevens krijgen de kinderen om de week muziekles van een vakdocent. 

  • Drama: toneelstukjes, spelletjes.

  • Motoriek: creatieve opdrachten: knippen, tekenen en kleuren en gymmen en buitenspelen.

  • Techniek: Beebot, Makedo, Timmeren.

 

De activiteiten worden binnen het (rollen)spel aangeboden. Samen met de kinderen richten wij de spelhoeken in en begeleiden de leerkrachten het spel op verschillende niveaus. Voor zowel extra zorg als extra uitdaging nodigen we de kinderen uit in de hoeken om met ons mee te spelen. Op deze manier sluiten we goed aan bij ieder kind. 

 

Wij werken in de onderbouw veel samen met de groepen 1, 2 en 3. We spelen en leren over dezelfde thema’s. Er vinden dan ook groepsdoorbrekende activiteiten plaats en ook wordt er groepsdoorbrekend gespeeld in de hoeken. Hierbij letten wij goed op het welbevinden van het kind.

 

KIJK!

Wij werken met het observatie- en registratiesysteem KIJK! kunnen wij de ontwikkeling van de kinderen op alle hierboven genoemde gebieden goed in kaart brengen. 

 

Schooltijden

De school start om 8.30 uur, maar U kunt uw kind vanaf 8.20 uur op school brengen. U neemt afscheid bij de buitendeur waar de leerkracht klaar staat om de kinderen te ontvangen. Uw kind loopt daarna zelfstandig naar binnen. Binnen worden de kinderen geholpen door de aanwezige onderwijsassistenten op de jas en tas op te hangen. 

Eenmaal binnengekomen is er een inloop en mogen de kinderen meteen gaan spelen met de materialen die op de tafels liggen. De themahoek, bouwhoek en  de hoeken van de gang worden bij de inloop niet gebruikt.                  

Mocht u zelf de leerkracht willen spreken, maak dan even een afspraak na schooltijd. Om 14:00 uur is de school uit en kunt u uw kind weer ophalen. Spreek met uw kind af waar u staat.


BSO

Wilt u ons mailen wanneer uw kind op vaste dagen naar de BSO gaat

(mariekeheestermans@sarkon.nl en miriamschouten@sarkon.nl of kellymoras@sarkon.nl) 

Losse dagen kunt u bij de leerkracht aangeven via kwieb. 

 

Buiten spelen en gym 

We spelen iedere dag buiten. Er wordt twee keer per week gegymd. Eén keer in de week krijgen de kinderen gymles van een vakdocent van sportservice. Met een toestellenles gymmen we in vakken met het groot materiaal en het klein materiaal, zoals het klimrek, de kasten, banken, ballen, pittenzakken, etc.  Allerlei bewegingsactiviteiten komen aan bod, zoals: klimmen, springen, mikken, balanceren, rollen, vangen/gooien etc. 

We geven ook gymlessen zonder toestellen. Dit noemen wij een spelles. Tijdens deze gymlessen worden er onder andere tikspellen en danspelletjes gedaan of wordt er bijv. met hoepels gespeeld.  

De kinderen nemen aan het begin van het jaar gymschoenen mee naar school, deze blijven op school en worden bij iedere gymles gebruikt (graag voorzien van naam). De kinderen gymmen in de kleding die ze aan hebben. Truien die ze aan hebben  doen we uit in de klas.

 

10 uurtje en lunch 

Rond 10.15 uur gaan we eten en drinken. Als tussendoortje stimuleren wij het eten van fruit (graag moeilijk te schillen fruit thuis schillen) of gezonde koek. Woensdag en vrijdag is in ieder geval fruitdag. 

Op alle dagen gaat ook een lunch mee, brood en een tweede beker drinken. Denk hierbij aan een goed sluitende beker en geen koolzuurhoudende drank. Het eten en drinken mag in de rugtas blijven en wordt aan de kapstok gehangen bij de jas.

Geef niet te veel mee, kinderen kunnen er soms tegenop zien als ze het gevoel hebben dat ze alles op moeten eten. We willen dat de kinderen minimaal één broodje eten. Houden ze eten over dan krijgt uw kind dit mee naar huis.

Tijdens het eten en drinken wordt een prentenboek voorgelezen door de juf. Regelmatig wordt voorgelezen uit het boek ‘Een ark vol verhalen’, een bijbel voor kleuters om de kinderen de katholieke verhalen mee te geven. 

 

Verjaardag vieren 

Overleg met de leerkracht wanneer de verjaardag gevierd kan worden. De kinderen trakteren in de klas en gaan langs bij de leerkrachten van de groepen 1-2-3 met hun verjaardagskaart, die de leerkrachten voorzien van een sticker. Houd de traktatie eenvoudig, geen lolly’s en kauwgom. Kinderen die vier jaar worden vieren in principe hun verjaardag niet op school. 

De leerkracht maakt wat foto’s en/of filmpje die u als ouder toegestuurd krijgt. 

 

Spelletjesochtend 

Na de herfstvakantie starten wij met spelletjesochtenden van 8.30 uur tot 9.00 uur. De kinderen doen samen met hulpouders allerlei gezelschapsspelletjes die de kinderen zelf mee mogen nemen. U wordt via de kwieb uitgenodigd om uzelf in te schrijven als hulpouder. Bij een tekort aan ouders kan het niet doorgaan. 

 

Kwieb

Berichten over de klas of school worden gedeeld via de Kwieb App. Hiervoor krijgt u een activatiecode wanneer uw kind op school komt. Alle belangrijke en leuke informatie over de klas, wordt verstuurd via de Kwieb-app. In de Kwieb-app kunt u de leerkracht ook een bericht sturen en bij ziekte uw kind ziekmelden.
 

Extra zorg 

Er zijn kinderen die zich niet voldoende ontwikkelen, opvallend gedrag vertonen of achterstand hebben in hun algehele ontwikkeling. Als de leerkracht dit constateert, wordt samen met de ouders, leerkracht en de intern begeleider (Monique Blom) een plan van aanpak gemaakt.  

Zindelijkheid

Wanneer uw kind op school start verwachten we dat uw kind zindelijk is. Een plasongelukje kan een keer gebeuren en lossen we op. Indien uw kind een grote boodschap ongeluk heeft, dan wordt u als ouder opgebeld om uw kind op school te komen verschonen. Het lukt ons niet om dit zelf te doen omdat wij de rest van de groep niet alleen kunnen laten. Mocht u als ouder verhinderd zijn, dan gaan wij ervan uit dat u zelf een andere oplossing bedenkt (opa, oma, etc).


Eigen speelgoed

Buiten de spullen die de kinderen mee mogen nemen naar school om te gebruiken bij de thema’s, is het de bedoeling dat verder het eigen speelgoed van de kinderen thuis blijft. Op school is er genoeg te doen en het speelgoed kan alleen maar kwijt of stuk raken. 

 

Oudergesprekken 

Twee keer in het schooljaar worden er oudergesprekken gevoerd naar aanleiding van de observaties in de klas. Iedereen wordt hiervoor uitgenodigd. Hiernaast kunt u tussentijds uitgenodigd worden door de leerkracht voor een gesprek of kunt u zelf als u vragen heeft een afspraak maken voor een gesprek na schooltijd.  

 

Intake-gesprek groep 1

Kinderen die nieuw zijn in de klas, willen wij graag beter leren kennen. Daarom krijgt u in de eerste week dat uw kind gestart is op school, een digitaal intakeformulier en volgt er ook een intakegesprek. We vragen u om dit in te vullen en ook weer digitaal te retourneren. U wordt dan samen met uw kind uitgenodigd voor een intake/ kennismakingsgesprek na schooltijd. 

 

Startgesprekken groep 2

Met de ouders en kinderen van groep 2 voeren we startgesprekken. Dit gesprek is bedoeld om kennis te maken met de leerkracht en een kijkje te nemen in de klas. 

 

MijnRapportfolio

Binnen de hele school maken wij gebruik van MijnRapportfolio. Hierin kunt u de ontwikkeling van uw kind volgen. In groep 1 vullen wij het rapportfolio met de werkjes die ze maken in de klas en foto's van het spel. Als uw kind naar groep 3 gaat vult de leerkracht aan het eind van groep 2 ook het gedeelte 'Dit ben ik' en 'Zo speel ik' in.  Meer informatie kunt u vinden op www.mijnrapportfolio.nl


 

De zeven gewoonten – Leader in Me

Wij werken met de zeven gewoonten van  ‘The Leader in Me’. 'The Leader in Me' leert de kinderen om leiding te geven aan zichzelf. Gewoonte 1, 2 en 3 gaan over jezelf. Gewoonte 4, 5 en 6 gaan over jezelf in relatie tot een ander. Gewoonte 7 houd de zaag scherp, deze is nodig om alle gewoonten toe te kunnen passen. De kinderen leren om zelf verantwoordelijkheid te nemen en wat hun aandeel is in sociale situaties.  

Met behulp van het boek Happy Kids worden op een speelse manier de 7 gewoonten aangeleerd. Hieronder leest u kort wat de gewoonten precies inhouden en hoe u dit terug kan zien in de klas. 

Gewoonte 1: Wees proactief – Ik maak mijn eigen keuzes 

Kinderen zeggen vaak: ‘Ja maar dat deed mijn vriendje ook’.  Wij leren de kinderen om hun eigen keuzes te maken, zodat ze kunnen zeggen: ‘ik heb hier zelf voor gekozen, dus ik ben verantwoordelijk voor deze keuze’. Naast het maken van eigen keuzes, leren we de kinderen ook om proactief te zijn. Wil je in de kring gaan zitten, maar staat je stoel er niet, wees proactief en pak zelf een stoel! Gaat je jas niet dicht, wees proactief en vraag om hulp! 

 

Gewoonte 2: Begin met het einddoel voor ogen - Maak een plan 

Ga je bouwen in de bouwhoek, begin dan met het einddoel voor ogen en maak een plan. Wat gaan we maken?  en Wat heb ik hiervoor nodig? Ga je samen spelen met iemand in de bouwhoek is het natuurlijk ook heel belangrijk om dit samen te doen.  

 

Gewoonte 3: Belangrijke zaken eerst - Eerst werken, dan spelen 

Spelen is heel leuk, maar soms moet je ook eerst werken. Bij gewoonte 3 leren de kinderen dat je soms eerst moet werken, voordat je kunt spelen. Denk hierbij aan het maken van een werkje bij juf.

 

Gewoonte 4: Denk win-win - niet alleen ik, niet alleen jij, maar beter voor ons allebei
Gewoonte 4 wordt vaak ingezet bij het zoeken van een oplossing voor een probleem.  

Hoe voelt winnen? Leuk!  Hoe voelt verliezen? Niet fijn!   Als één iemand wint en één iemand verliest, is dit dan een goede oplossing? Nee! Op deze manier leren de kinderen wat win- win betekent en kunnen de kinderen op zoek gaan naar win- win oplossing, iets wat beter is voor ons allebei.  

 

Gewoonte 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden - ik luister niet alleen met mijn oren, maar ook met mijn ogen en mijn hart om jou te begrijpen 

Wanneer je samenwerkt of speelt met een ander, dan moet je goed naar elkaar luisteren om elkaar te kunnen begrijpen. Maar is iemand verdrietig of voelt iemand zich niet blij, dan hoor je dit niet met je oren. Luister daarom ook met je ogen en met je hart, dit is wat de kinderen leren bij gewoonte 5. 

 

Gewoonte 6: Synergie - Samen is beter dan alleen, samen kunnen we meer 

Synergie draait om samenwerken. De goede dingen van een ander zien en gebruiken. Vind je rekenen lastig en moet je een moeilijke som oplossen? Gebruik elkaars talenten, samen kunnen we meer! Maar ook kun je denken aan het optillen van een zware bak. Samen gaat dit veel beter dan alleen!  

 

Gewoonte 7: Houd de zaag scherp – Ik zorg goed voor mijn lichaam, geest en ziel Na inspanning, komt ontspanning. Rust uit en zorg goed voor jezelf.  

 

De Vreedzame school 

We hebben ook de methode de Vreedzame school , deze methode sluit naadloos  aan bij The Leader in Me en wordt in combinatie aangeboden. We leren: Hoe gaan we met elkaar om? Verschillende situaties worden uitgespeeld met aap en tijger. We hebben het over het geven van opstekers en afbrekers en als je iets niet leuk vindt dan zeg je duidelijk “stop hou op”!! 

Zonnetje van de week; Ieder kind is een keer in het jaar het zonnetje van de week. In het midden van het zonnetje hangt de foto van het kind. De andere kinderen geven opstekers. Deze worden om de foto heen geschreven. Aan het einde van de week krijgen ze het zonnetje mee naar huis. Hier starten we mee na de herfstvakantie. 

 

We zijn samen verantwoordelijk voor de klas. Daarom heeft ieder kind ook een taak. Nu met The leader in me noemen we dit leiderschapsrollen. Je bent bijvoorbeeld de leider van de prullenbak, laptops, kapstok of helpt meester John bij een rondleiding. Het kind heeft de leiding daarover, is er verantwoordelijk voor en stuurt anderen aan. 

 

We hopen dat u met deze informatie inzicht  heeft gekregen in de manier van werken in groep 1 en 2. 

 

Met vriendelijke groet van de kleuterleerkrachten,

Juf Miriam, juf Marieke en juf Kelly
Email: miriamschouten@sarkon.nl, mariekeheestermans@sarkon.nl, kellymoras@sarkon.nl 


 

 

 

 

 

Nieuws

Leren en spelen over vervoer.

Meer

Grandioze opening 100 jarig jubileumjaar Aloysiusschool

Meer

Meer nieuws

Agenda

Paasvee- vrije dag

29 maart 2023

Paasviering

06 april 2023

Studiedag, leerlingen vrij

07 april 2023

Pasen

10 april 2023

Koningsspelen

21 april 2023

Meer agenda

Agenda

  • 29 maart
  • 06 april
  • 07 april
  • 10 april

Contact

Aloysius Schagen
Langestraat 3
1741 HB Schagen
t: 0224-850384

Routeplanner

Delen

Aloysiusschool

Team
Sarkon
Historie
Identiteit
 

Adres

St. Aloysiusschool
Langestraat 3
1741 HB Schagen
0224 850384

 

Locatie

Ouders

[noImage|NL|link;DWNLD;direct;98282|nvt|Schoolgids]
Opvang
MR
Schoolvakanties
Links
Kind aanmelden

 

Stuur een bericht

 

Copyright 2023 - Aloysius Schagen
Inloggen | Ziber Education - School website | Ziber - Website software | Design by TADA! vormgeving en fotografie